Photo Gallery
 

Door2Door CarBroker startades 2004 och drivs av Anders Dahlgren.

Hur hittar du bilarna, hur kontrollerar du skicket, hur betalar du bilarna och hur får du hem dem? Det var frågor jag fick när jag för snart tio år sedan importerade några bilar från USA för min egen räkning. Jag hade då arbetat tre år med nätauktioner och idén att kombinera erfarenheterna från internetvärlden med erfarenheterna från USA-bilimporten uppstod.

Det är lätt att hitta en bil på nätet, men vad gör man sedan? Det finns många saker att tänka på för att göra en säker affär. Allt från att förvissa sig om att bilen och säljaren verkligen existerar, diskutera skick och pris, kontrollera att beskrivningen och dokumentation stämmer till att göra en säker transaktion innan bilen ska fraktas och förtullas. Det gäller också att ha en Plan B för oväntade situationer till exempel om ett serienummer misstämmer eller om säljaren fått för sig att man tryckt pengarna själv….

2004 startade jag importverksamheten Door2Door CarBroker och har sedan dess inspekterat, köpt och levererat flera hundra bilar till svenska kunder och även till Norge, Åland och Finland. Hittills har jag köpt bilar i fyrtiotvå amerikanska delstater, från såväl privatpersoner som företag. Merparten av bilarna har jag köpt personligen på plats hos säljaren. Innan kunden kan bestämma sig är det viktigt att erbjuda tillräcklig information om bilen så att kunden får ett underlag för att ta ett beslut. Inspektionen ska i stort sett bara vara en bekräftelse på att allt stämmer. Endast några få gånger har jag känt att jag varit tvungen att backa ur en affär efter en inspektion. Då har jag hjälpt köparen med ett annat alternativ, hellre än att skicka hem en bil som kunden inte blir nöjd med. Och några gånger har det varit aktuellt att förhandla om priset efter inspektion och diskussion med kunden.

De amerikanska säljarna har ofta synpunkter på betalningsmedlen och transaktionen. En del av dem vill inte lämna ut bankkonton, många är tveksamma till postväxlar, en sådan från en bank utanför USA är ofta helt oacceptabel och andra kanske bara vill ha kontant betalning. Jag har även varit med om att en säljare fått för sig att jag kunde ha tryckt pengarna själv. Därför underlättar det att ha tillgång till en amerikansk bank. I USA arbetar Door2Door med en av de större bankerna med kontor över nästan hela landet.

USA är stort, på en del håll har jag medarbetare som hjälper till med inspektion av bilar och även annat som kan behövas, t.ex. köpa reservdelar eller göra ett arbete på bilen innan skeppning. Det är också viktigt med pålitliga transportlösningar. Därför sker frakten alltid med Nordtrafik och deras partners i USA.

Jag köpte min första bil i Alabama 1978, en 1957 Chevrolet Bel Air 4dr Sport Sedan. Det var både min första bil och den första bil jag importerade från USA. Därefter har jag rest mycket i USA och importerat ett antal bilar för privat räkning. Den bil som ligger mig varmast om hjärtat är 1955 Chevrolet Bel Air, min är monterad av GM Nordiska i Stockholm och avbildad på ett svenskt frimärke från 1997. Jag har även en 1966 Pontiac Catalina convertible från Los Angeles och en 1957 Chrysler från Texas, i familjen finns också en 1956 Chevrolet 210 wagon och en 1957 Chevrolet Bel Air. Från 1998 till 2002 var jag redaktör för Classic Chevy Club of Swedens klubbtidning.

Du är välkommen att ringa mig om du har frågor eller vill ha referenser. Jag finns i Sollentuna om du vill träffa mig personligen. Välkommen!

1957 Chevrolet Bel Air

Kör en timme rakt norrut från Reno, NV och du hamnar i Susanville, CA. Det är verkligen en vacker sträcka genom ”high desert”. Rekommenderas! Utsikten från säljarens hus var överväldigande. Ett berg åt ena hållet och dalen åt det andra. Denna 1957 Chevrolet Bel Air Sport Sedan var fin den med. Den finns nu på Åland. Säljaren erbjöd mig även att köpa huset, om jag var intresserad av en paketlösning.

1955 Ford Thunderbird

Många har drömt om flickan i den vita T-birden, precis som Curt i filmen American Grafitti. 2006 hittade  jag den här vita 1955 T-birden i Springfield, Ohio åt en kund i Kalmar, men tjejen var inte kvar. Trevlig bil i alla fall! Den hade både hard och soft to

1957 Chevrolet Bel Air

Det står ofta något roligt att titta på i säljarnas garage förutom den bil jag är där för. Min medhjälpare i Kalifornien tog med mig till en säljare för en 1957 Chevrolet Bel Air. Han hade en hel del andra bilar också, som denna Ford ro

1959 Ford Skyliner

En plåtcab är alltid rätt. Denna 1959 Ford Skyliner hittade jag hos en trevlig äldre man i Kentucky. Bilen köptes för en kund i Alingsås räkning.

1973 Chevrolet Camaro

Hanford, CA och en 1973 Camaro till en kund i Umeå.

1965 Peterbilt

Kommer du ihåg Spielbergs film Duellen? Det här monstret kunde platsa i den. Jag köpte den i Newland, NC för en kund i Väring. Den togs på bärgare till Baltimore för vidare ro/ro skeppning till Götebor

1955 Chevrolet Bel Air

Detta är Mulholland Drive. En på många sätt välbekant adress, inte minst från många filmer. Och här bor många välkända personer. Vi körde förbi Jack Nicholsons hus på provturen. Säljaren bodde mitt i backen som ledde upp till Mulholland Drive. Han brukade se Jay Leno komma ner för backen i någon av hans samlarbilar, berättade han. Ett trevligt köp på alla sätt. 1955 Chevan var också i bra skick. Därav dansen.

1966 Ford Thunderbird

Fungerar alla relän för styrningen av cabrioleten? Och skruvarna som håller skufflocket på plats? Jodå, allt fungerade bra på den här prisvärda 1966 T-bird cabrioleten i Ohio. Den köptes åt en kund i Varberg.