Photo Gallery
 

Anlita agent

Anders Dahlgren från Sollentuna driver företaget Door2Door Car Broker.
– Jag tog hem min första bil redan 1978, 19 år gammal, minns Anders Dahlgren.

Det var en Chevrolet Bel Air Sport Sedan som jag hittade i Alabama. Sen fortsatte det genom åren med import av fler bilar för egen räkning. Kunskapen och erfarenheten växte, kompisar hörde av sig med frågor om import, så 2004 startade jag Door2Door, berättar Anders Dahlgren.
För tio år sedan var kundunderlaget rätt homogent åldersmässigt i spannet 35–55 år.

På senare tid har det dragits ut ytterligare till allt mellan 27–75 år. Glädjande är också att svenska kvinnor importerar sina drömbilar.
Vanligaste importbil är Classic Chevys och Ford Mustang cabriolet, men även europeiska bilar och amerikanska lastbilar har hittat till Sverige genom Anders Dahlgrens försorg.
Affärsidén är lika enkel som genial; att på plats hjälpa kunder importera bil med största möjliga säkerhet, smidighet och trygghet. Fördelarna med egen agent är många. Ett stort kontaktnät gör det enklare att hitta rätt bil, bilarnas skick granskas noga, dokumentation och praktiska måsten
som exempelvis chassinummer inspekteras på plats innan köp för att undvika problem vid införsel och registrering i Sverige. Anders Dahlgren brukar även kontrollera med bilprovningen innan avfärd huruvida just denna modell ser ut att ha en chans att klara regbesikting i Sverige.

– En affär brukar börja med att kunden hittat en bil på egen hand, eller ber mig komma med förslag på en bil som passar önskemålen, berättar Anders Dahlgren. Därefter tar Anders Dahlgren affären vidare steg för steg. Först kontaktar Anders Dahlgren ägaren i USA för kontrollfrågor om bilens skick, rost, lack och annat samt emellanåt önskemål om kompletterande bilder. Skälet till detta är att sålla bort bilar som inte håller måttet. Efter åratal av annonsläsning har Anders Dahlgren dels lärt sig se vad som är äkta och vad som är falskt, både gällande bilars skick och annonsörens ärlighet, dels kommit fram till att steg för steg få svar på alla frågor innan avfärd och inte luras att snabbt klippa till på första bästa bil. Små ledtrådar som att det saknas bilder på underrede och bagageutrymme i annonsen samtidigt som säljaren är motvillig att skicka nytagna bilder kan vara en indikation om att allt inte står rätt till. När Anders Dahlgren väl är på plats inspekteras bilen noga. Är det en samlarbil kontrolleras originalskick, där detaljer på bilen kan avgöra om bilen är berättigad till tullfrihet och 12 procents införselmoms eller 10 procent tull och 25 procent moms.

Är bilen original eller har bilen uppdaterats med skivbromsar bak? En sådan detalj kan förvandla bilen från samlarbilsimport till vanlig bruksbilsimport. Anders Dahlgren upptäckte detta på en Chevrolet Chevelle, som byggdes tillbaka till trumbromsar på plats i USA, vilket besparade ägaren många kronor vid införseln till Sverige. Det stora arbetet utförs alltså innan avfärd, där viktiga detaljer som chassinummer, skick och dokumentation kontrolleras. Även säljarens önskemål om betalningssätt kontrolleras, allt för att undvika överraskningar i någon amerikansk småstad. Om allt stämmer reser Anders Dahlgren till USA för att slutligt inspektera och köpa bilen. Väl på plats i USA kontrolleras både bil och dokumentation noga. Bilens chassinummer jämförs med det på bilens amerikanska registreringsbevis, så kallad title, vilket är väldigt viktigt. Skulle exempelvis en åtta i bilens chassinummer genom åren ha förvandlats till en trea på bilens title kan detta göra att bilen stoppas av amerikanska eller svenska tullen. Eller än värre; bilen blir omöjlig att registrera i Sverige.

Om allt stämmer och bilen bedöms vara köpvärd kontaktas köparen i Sverige för det slutgiltiga beslutet om köp. Kvitto, title, tullhandlingar och övrigt pappersarbete utfärdas i köparens namn. Anders Dahlgren sköter allt detta på plats i USA åt sina kunder. Då det är dags för betalning kan vissa amerikanska säljare vara till övermåttan försiktiga.En sådan träffade Anders Dahlgren i Illinois. – Allt var klart för affär, minns Anders Dahlgren. Säljaren vägrade dock lämna ut kontonummer och var lika negativ till kontant betalning – sedlarna kunde ju vara falska! Och motsvarigheten till postväxel var inte att tänka på – den kunde också vara falsk. Till sist lyckades jag övertyga honom om att vi skulle besöka hans bank, där jag betalade med kontanter som banken satte in på hans konto, skrattar Anders Dahlgren. – Att hitta bilar, köpa och importera dem är egentligen min tjänst, berättar Anders Dahlgren. Dessutom slipper ägaren lägga både tid och pengar på att själv resa till USA för att hitta och köpa bil, fortsätter Anders Dahlgren. Efter drygt 400 köpta bilar i 44 delstater sedan 2004 har Anders Dalgren en ansenlig erfarenhet och erbjuder en tjänst som passar många spekulanter som saknar tid eller kunskap och vill ha hjälp med ett tryggt köp. Mer information hittar du på www.door2door.se eller Facebook.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.