Photo Gallery
 

Det finns fortfarande gott om klassiker i USA

Häromnatten ringde jag en säljare i USA för att diskutera en 1940 Ford streetrod som en kund intresserat sig för. Säljaren svarade från bilen på väg till en plats i inlandet där det skulle finnas ett hundratal äldre Cadillacbilar undanställda och som nu skulle säljas. Jag vet inte vem ägaren är, kanske en äldre person som ska sälja av samlingen eller ett dödsbo? Vi får se.

Efter att ha besökt, och köpt bilar, i fyrtiosju amerikanska delstater är tips om stora bilsamlingar, som dessutom ibland ska ut på marknaden, en historia som återkommer. Utbudet av äldre bilar i USA är fortfarande imponerande stort och att någon har hundra bilar är inte ovanligt. Kvaliteten på samlingarna kan skifta naturligtvis, ibland döljer sig ett privat museum bakom en diskret port, ibland står det hundra bilar i ett fält. Skillnaden mot förr är att man inte hittar bilar från före sjuttiotalet till fyndpriser ofta numera, men intressanta bilar finns det. De flesta privatpersoner som jag har haft kontakt med under åren har haft fler bilar till salu eller vill presentera en kompis med någon eller några bilar han vill visa. Och det är det stora utbudet som är den största anledningen till att ett ökande antal spekulanter från hela världen vänder blicken mot USA på jakt efter drömbilen. Idag berättar säljare om USA-klassiker som gått till, i sammanhanget ovanliga länder som, Filippinerna eller Ukraina. Vem hade trott det för fem-tio år sedan? Och med återväxt av yngre  amerikanska köpare och god ekonomi i USA är den inhemska efterfrågan också stor. Vart prisutvecklingen pekar tål att fundera över. Ingen har en kristallkula, men tittar man i backspegeln kanske man får en vägledning.

Att köpa bil i USA är ett äventyr som rullar på varje dag. Att träffa säljarna är ett äventyr, att besöka små och stora orter i USA är ett äventyr, att äta frukost på en välbevarad femtiotalsdiner eller att hitta en nedlagd, men genuin, Gulfmack efter vägen kan vara ett äventyr, och det är en upplevelse att se alla fina bilar i olika miljöer. Och vem vet vad som kan dölja sig bakom ett telefonsamtal som det jag gjorde häromnatten? Följ med här på bloggen så får du se hur det går till att köpa bil på uppdrag i USA, hur vi uppfyller amerikanska bildrömmar samt vad som utspelar sig efter vägen.

Och 1940 Forden då? Säljaren och kunden har inte mötts angående prisbilden ännu, så vi avvaktar som det heter. Men i går morse hade jag ett SMS från säljaren.: “I came across a hord of Cadillacs yesterday. Nearly 100 cars mostly very low mile, original, rust free cars. I´ll try to get you a list. Unbelievable.”. Äventyret fortsätter.

Bilarna på bilderna är från andra tillfällen och inspekterade och köpta på uppdrag av kunder. Bilen på den översta bilden är en ovanlig 1953 Cadillac Eldorado i Washington, därunder ännu en fin USA-import, en 1941 Cadillac i Georgia och under den en del av interiören hos en säljare i Texas. Om du kommer till Los Angeles och uppskattar femtiotalsdesign ska du äta frukost på Pann´s, som varit i samma familjs ägo sedan restauranten öppnade 1958. Jim Poulus har tagit över efter föräldrarna, som byggde Pann´s i Googiestil, typisk för Kalifornien och femtiotalet.. På fredagkvällar är en hamburgare på Bob´s Big Boy i Burbank ett bra middagsalternativ med en lokal bilträff som extra dragplåster. Nedlagda mackar finns det gott om, som denna i Dallas, TX. Invändigt verkade det mesta vara kvar, inklusive en ilsken schäfer innanför dörren och en Chevrolet panel truck utanför.

No Comments

Post A Comment